Adriana Cordeiro

Deseori mă întorc la ideea mea că cel mai sincer mod de a interacționa cu fanii tăi ca trupa, și de a aborda noi audiențe este printr-un film documentar muzical. Acesta este și motivul pentru care încerc în fiecare an să nu ratez festivalul nostru bucureștean Dokstation, întotdeauna mă trezesc surprins. 

Am văzut până acum în toate edițiile peste 10 filme documentare muzicale. Și îmi dau seama că fără aceste documente intruzive lumea nu s-ar fi bucurat de muzica lui Rodriguez, vezi câștigătorul de Oscar Searching for Sugar Man, sau tinerele generații nu ar fi redescoperit Buena Vista Social Club. Sunt multe filme de gen de menționat, inclusiv locale, și acum îmi vine în minte producția HBO despre Shukar Collective.

Dacă tot ne aflăm în Balcani aș vrea să menționez o bijuterie de film documentar muzical pe care o savurez cu plăcere fără să mă plictisesc, Crossing the Bridge: the Sound of Istanbul al regizorului Fatih Akin. 

Acest film mă inspiră mult și mi-a plăcut să îi descopăr în el pentru prima dată pe BaBa ZuLa, rockeri psihedelici anatolieni care experimentează genial cu dub jamaican.

După 25 de ani de carieră a sosit și momentul în care avem un film documentar muzical dedicat BaBa ZuLa, Constantly Flying regizat de Adriana Cordeiro, o braziliancă care locuiește în Barcelona, aflată la debutul regizoral.

Adriana este o traducătoare pasionată de muzică și interviuri muzicale și a lucrat cu festivaluri muzicale din Spania, Portugalia, Franța, Marea Britanie, Ungaria și Irlanda. Pentru ea a fost un pas natural de la documentat discuții cu artiști la un film documentar muzical.

Născută în Rio de Janeiro, Adriana este o cercetătoare muzicală prin vocație, care a decis să se aventureze în lumea audiovizuală ca și pașaport de a-și exprima pasiunea pentru muzica și cultura Turciei. Într-un scurt interviu am aflat de la ea despre campania de crowdfunding prin care țintește finalizarea filmului documentar despre BaBa ZuLa. Recunosc eu am sprijinit proiectul și abia aștept să primesc după campanie un CD semnat de trupă pentru colecția mea.

Cum a apărut proiectul Constantly Flying?

Am auzit-o pentru prima dată Baba ZuLa în documentarul lui Fatih Akin din 2005, Crossing the Bridge. De atunci, am devenit fascinată de Turcia în general și am făcut mai multe excursii la Istanbul, pentru a afla mai multe despre cultura și muzica de acolo. În 2018, am avut în sfârșit ocazia să îi văd în concertul BaBa ZuLa la Festivalul de Músice do Mundo de Sines (din Portugalia). Acolo m-am distrat de minune intervievându-i pentru prima dată. Mai târziu în acel an, am avut ideea documentarului, i-am contactat și am început pre-producția pentru proiect.

Ai început o campanie de crowdfunding pe care eu am sprijinit-o. Cum ai pornit inițiativa și o vei combina cu finanțări culturale?

Apreciez foarte mult sprijinul tău Andrei! Până în acest moment am produs întregul film într-o manieră complet independentă, fără finanțare culturală. Filmările s-au încheiat și suntem pe cale să începem post-producția filmului, care constă în editare, corectarea culorilor, design de sunet, subtitrări, etc. Așadar, am lansat campania de crowdfunding pe platforma Kickstarter pentru a strânge fondurile necesare pentru această etapă de post-producție. Astfel vom putea finaliza filmul și îl putem proiecta la festivalul In-Edit din Barcelona, la sfârșitul lunii octombrie 2021. Constantly Flying a fost unul dintre finaliștii concursului internațional In Progress, lansat de In-Edit, Festivalul de Documentare Muzicale din Barcelona, în parteneriat cu platforma de finanțare participativă Kickstarter. Deci asta înseamnă că am primit câteva sesiuni de coaching cu experți Kickstarter, pentru a mă ajuta să creez campania să finalizez post-producția. Am lansat campania pe 17 mai și se va încheia pe 16 iunie. Deci încă se poate sprijini proiectul.

Ce alte proiecte muzicale mai apar în filmul documentar?

Documentarul se concentrează pe BaBa ZuLa și pe rockul anatolian. Am filmat la Istanbul interviuri cu muzicienii locali, concerte autohtone și folosim și materiale de arhivă.

Care este albumul tău favorit BaBa ZuLa?

Îmi este dificil să aleg doar unul. Îmi plac cântecele lor de pe aproape toate albumele, de la melodiile lor scurte de pe Kökler și până la melodiile mai lungi și transcendentale de pe Best Of-ul XX. Iubesc albumele Psychebelly Dance Music și 34 Oto Sanayi mult. De asemenea, în ultimul lor album Hayvan Gibi, unde cred că au reușit să aducă în studio energia spectacolelor lor live. Lucru deloc simplu dacă i-ai văzut în concert.

Câte concerte BaBa ZuLa ai văzut și care este favoritul tău?

Am văzut BaBa ZuLa live în direct de 3 ori: în Portugalia, la Festivalul de Músici do Mundo de Sines, în Germania, la Centralstation din Darmastadt și în Turcia, la club Babylon din Istanbul. Primul concert a fost uimitor, pentru că îmi doream să îi văd cântând live, la doilea eram singură cu camera filmând și eram prea concentrată să mă bucur de cântare. Dacă trebuie să aleg un concert preferat, aș spune ultimul, de la Babilon, deoarece a fost cântarea pe care am filmat-o împreună cu echipa mea pentru documentar. A fost un concert sold out, iar publicul a fost foarte receptiv. Muzicienii au fost și ei foarte aprinși pentru că cântau acasă. Cred că ar trebui să adaug un al patrulea spectacol, o sesiune acustică pe care au făcut-o pe o barcă în Istanbul, a fost exclusiv pentru documentar. A fost ceva special pentru că era la apus și a fost o noapte cu lună plină în mijlocul Bosforului. Mi-au dat lacrimile de emoție…

Care este perspectiva ta asupra Balcanilor?

Am fost în Grecia, Bulgaria și Croația și am avut întotdeauna o primire călduroasă. Având în vedere oamenii, cultura, muzica și mâncarea, pot spune că mă atrage foarte mult zona și vreau să descopăr mai multe țări din Balcani și cultura lor unică. Dj Grounchoo, iubitul meu, mi-a prezentat muzica țigănească și dansez pe ritmurile sale intense și fascinante de ani de zile. Acum, mă interesează mai mult rockul anatolian, dar curioasă și deschisă muzicii din întreaga lume. În 2018, aproape am mers la un festival de muzică lângă Cluj-Napoca, dar nu s-a materializat până la urmă. Sper să însă să pot vizita România în scurt timp.

Îți place fuziunea BaBa Zula cu muzica jamaicană dub?

Da, îmi plac mult ambele albume cu Mad Professor și al doilea disc al compilației XX. Este ca și cum ai intra într-o altă dimensiune. Din păcate Mad Professor și Sly și Robby nu sunt intervievați în film. Poateîn viitor…

Care sunt interviurile tale favorite în afară de BaBa ZuLa?

Am intervievat oameni cu adevărat interesanți și creativi. Nu îmi este ușor să aleg favoritele, dar să spunem Hermeto Pascoal, Bombino, Saul Williams, Guadalupe Plata și Orlando Julius. Îi apreciez mult, pe unii pentru admirația față de arta lor, pe alții pentru strălucirea și talentul lor, iar unii m-au făcut să simt că vorbesc cu un prieten. Cel mai fain este că m-au făcut să înțeleg lumea lor și mi-au adus pace și vibrații bune.

Care sunt documentarele tale muzicale preferate?

Crossing the Bridge, Gimme Danger, Raving Iran, Tropicalia, Electro Chaabi, 24 Hour Party People, Beat This: a hip hop Story, Control, Afropunk.

Ție cum îți place să colecționezi și asculți muzică?

În majoritatea timpului ascult muzică digital și pe CD. Sunt dependentă de CD-uri și păstrez încă unele dintre casetele mele vechi. Eu sunt cea care cumpără întotdeauna CD-ul la sfârșitul concertului. De fiecare dată când mă întorceam de la Istanbul, aveam bagajele pline cu CD-uri. Sunt fără speranță. Apropo, printre recompensele pe care le-am pregătit pentru campania de crowdfunding există câteva CD-uri semnate, unele dintre ele care se găsesc și în magazine.