E loc si pentru visatori

Carol Stoenescu si Bogdan Pavaloi sunt organizatorii Peak Noise Festival , ce se deruleaza zilele astea in Question Mark, un festival cu puternic accent romanesc, un comperaj eclectic de 12 trupe.
Mica lor companie, INSRT Booking este cea care a alcatuit line-up-ul pentru festival, asa ca am profitat de intamplare pentru a sta de vorba cu cei doi.

MD: Cat este profesionalism si cat intamplare in organizarea concertelor din Romania?
Carol: In mod normal nu ar trebui sa se puna niciodata problema unui eveniment organizat din intamplare. Nu suntem primii si nici ultimii care organizeaza sau vor organiza evenimente si indiferent de amploarea lor, fiecare organizator trebuie sa dea dovada de profesionalism, atat in relatiile cu artistii invitati cat si cu staff-ul sau, sa ia in calcul toate detaliile pe care le implica organizarea unui eveniment si sa invete din fiecare greseala pe care o face.
Bogdan: Depinde despre ce categorie de evenimente vorbim. Daca ne referim strict la cele organizate in cluburi care nu depasesc 200 de oameni sau alte locuri de genul asta putem spune ca in multe cazuri detaliile sunt lasate la voia intamplarii si sunt facute dupa intuitia fiecaruia. In cazul evenimentelor mari problema se schimba radical, apar probleme in timpul festivalului care uneori sunt rezolvate sau altele sunt lasate asa din lipsa de timp sau de oameni si se vede in feedback-ul oferit de public sau jurnalisti.

MD: Ati identificat principala problema in organizarea concertelor?
Carol: Depinde la ce te referi. Eu unul am o problema cu punctualitatea, atat ca parte din public cat si ca organizator. Mi-as dori tare mult ca evenimentele la care particip sau pe care le organizez, sa inceapa la ora anuntata pe afis, insa acest lucru nu e mereu posibil din cauza a mai multor factori: cei mai multi artisti au joburi ce nu le permit sa ajunga intotdeauna la timp la soundcheck si de aici se creaza un delay, publicul de multe ori intarzie pentru ca in sinea sa e ferm convins ca artistul nu va incepe la ora anuntata pe afis. Sper ca in timp, sa nu ne mai lovim de acest lucru.
Bogdan: Eu nu cred ca exista o problema clara in organizarea de evenimente, depinde de la caz la caz. Publicul a inceput sa isi aleaga din ce in ce mai atent evenimentele la care participa in functie de conditile oferite de organizator, cu cate esti mai atent la detalii cu atat sansele ca evenimentul sa iasa bine cresc. O alta problema pe care o urasc si eu este punctualitatea publicului, asa cum spune si colegul meu dar si a trupelor atunci cand stabilim programul pentru soundcheck. Este important pentru o trupa sa aiba acelasi sound bun la fiecare concert.

MD: Putem vorbi de un standard in business-ul vostru? In cat timp estimati ca vom ajunge la un nivel comparabil cu cel de afara?
Carol: Cand spun asta, inca invatam sa facem primii pasi. Suntem in stadiul in care incercam sa acumulam cat mai multa experienta, vrem sa crestem incet, organic, nu vrem sa ne grabim si sa ne hazardam. La nivel national cred ca am reusit deja asta, si cum spun asta fac referire la festivaluri precum Bestfest, Electric Castle, Rockstadt. Chiar daca din diferite motive nu am putut fi acolo, am auzit cuvinte de lauda si asta denota faptul ca se vrea si se poate ca afara.
Bogdan: Pentru mine este doar hobby, nici nu m-am gandit ca ar fi un business. Tin foarte mult la imaginea pe care o conturam pentru fiecare eveniment in parte, de la grafica, text si pana la clip-ul de promovare. Si sa nu uit, tin foarte mult sa platim fiecare artist cu care colaboram. Este foarte important sa le aratam respectul cuvenit.

MD: Cum selectati artistii cu care colaborati?
Raspuns colectiv: Depinde daca ne regasim sau nu in munca artistului respectiv, nu am putea sa lucram cu ceva care nu ne reprezinta.


MD: Acum 15 ani un concert se promova exclusive cu afise. Cat de mult contribuie noua tehnologie in promovare?
Carol: Acum 15 ani eu unul nu aveam calculator (hahaha). Mai degraba se pune problema daca publicul tinta este sau nu prezent in mediul online. Daca da, atunci principal sursa de promovare va fi mediul online iar printul trece pe plan secund si acopera segmentul de public interesat de evenimentul tau dar din diferite motive nu are posibilitatea de a se informa online sau nu a aflat inca de evenimentul respectiv.
Bogdan: Cam cat contribuiau afisele acum 15 ani, doar ca acum avem mult mai multe canale de comunicare si o usoara lejeritate de a ajunge la publicul tinta.

MD: Daca ati avea un buget nelimitat care este line-up-ul ideal?
Carol: E putin greu sa ma hotarasc. Dar o sa-ti enumar cateva nume pe care mi-as dori, in primul rand ca ascultator, sa le vad pe la noi: James Blake, Forest Swords, Cocteau Twins, Sebastien Tellier, !!! (Chk Chk Chk), Andrew Weatherall, Justice, Gesaffelstein si Boards of Canada. O sa ma opresc aici, hahaha .
Bogdan: Greu de spus…as face un festival cu trupe mici din afara dar care efectiv te distrug atunci cand le asculti si as baga ceva banuti in promovare sa le aratam oamenilor cate trupe marfa exista in lume. Clar as vrea sa ii vad la noi pe Neurosis, Isis, Cynic, Norma Jean, I am heresy si multe altele. Insa, nu as neglija trupele de la noi.


MD: Ce neglijeaza artistii in relatia cu voi? Dar voi?
Raspuns colectiv: Trupele pe care noi le alegem sa colaboram sunt foarte promte la ceea ce le cerem si nu li se pare nimic exagerat, oricum toti tragem in aceeasi directie si ne dorim sa iasa la fel de bine. Momentan nu stim daca gresim, suntem la inceput si incercam sa ne dam seama ce facem bine si ce nu. Si ne-am dori ca o zi sa aiba mai mult de 24 de ore

MD: Mainstream-ul nu va atrage?
Carol: Nu.
Bogdan: De mainstream se ocupa cu totul alta categorie de oameni pe care ii intereseaza sa faca profit.