Memory EP – Karpov Not Kasparov
Karpov Not Kasparov sunt un grup vocal intrumental celebru pentru nivelul înalt de calitate pe care îl aduc în șah și muzica electronic-pop pe care o produc.
Prima mea „întâlnire” cu duo-ul format din Valeriu Borcoș și Eduard Gabia a fost prin intermediul revistei printate VICE din 2011, din anii de glorie ai brandului. La vremea respectiva Karpov Not Kasparov erau un duo instrumental și lansaseră primul volum Soundtrack For A Game of Chess. Celor de la VICE le plăcuse mult EP-ul și trupa primise un zâmbet și nu o vomă – o practică cel puțin aparte la vremea respectivă. M-au făcut curios, am intrat pe Soundcloud și am dat play. Prima impresie a fost că este prea mult sintetizator, prea puține chitări (așa gândeam la vremea respectivă) și prea multe teme melodice orientale, prea jucăuș. Deci am mai așteptat neînțelegător.
Cred că tocmai culoarea locală și beaturile electronice sunt și motivele pentru care cei la Karpov Not Kasparov s-au bucurat de un succes palpabil și de apariții în multe festivaluri și evenimente prin România și Berlin, îmi vine acum Rokolectiv ca și exemplu.
După doi ani a urmat și Soundtrack For A Game of Chess EP 2 și ca și atunci, și în prezent, piesa mea favorita vede lumina zilei: Bad Bishop. Are un balans deosebit acest cântec și este preferatul meu și live. Pentru că adevarata forță a duo-ului Karpov Not Kasparov sunt cântările live. Cum trupe precum Foo Fighters se pot lăuda cu cele mai multe apariții live dintre bandurile de alternative rock golbal, așa și Karpov Not Kasparov sunt cei mai plimbați baieți din România prin afara granițelor prin cluburi, festivaluri și pe la evenimente. Și sunt tare mândru de ei din perspectiva asta. Keep up the good work boys! Dacă permite pandemia.
Prin 2016 am și făcut cunoștință, iar Valeriu a fost super generos și mi-a dat cadou vinilul roșu Soundtrack For A Game of Chess cu ambele EP-uri, masterizat de Marten Rux și Alin Zăbrăuțeanu și lansat de labelul german Polychrome Sounds. Un disc ediție limitată de care sunt tare mândru ca și colecționar și îl țin langă Rodion GA.
Artistul vizual Axel Brechensbauer este responsabil cu arta trupei începând cu acest album și continuă să facă o treabă minunată. Ador colaborările de calitate între muzicieni și artiști vizuali, iar Karpov Not Kasparov sunt un exemplu mai mult decât lăudabil.
Următorul pas a fost transformarea duo-ului dintr-un grup instrumental într-unul vocal instrumental. Cred că primele piese cu voce au fost Elisabeta și Kaissa. Și evident că au fost și primele single-uri, care după părerea mea au creat senzație. Eu cel puțin am prins momeala precum un pește de apă dulce. Al doilea album a apărut în iarna lui 2016 pe format CD, de data aceasta la labelul lui Iordache, Fiver House Records – Soundtrack For A Game of Chess (THE VOCAL EDITS). Valeriu a preluat și frâiele corzilor vocale și cu ajutorul unui voice-harmonizer și-a dublat, uneori triplat vocea și voila, un sound mai pop, mai psihedelic și radio-friendly. Încă sunt complet surprins de ce nu îi auzim pe knotk zilnic pe radiourile care se laudă că promovează muzica made in Ro.
Un fun fact este prietenia duo-ului cu un trio, de fapt, al duo muzical, care conținea și un videomaker/artist – Omelette (Alin Zăbrăuțeanu, Dez și Vali Chincișan). Cele două proiecte au cântat des împreună pe diferite scene din România și ambele lor discuri se încheie cu variante orchestrale realizate de minunata/ talentata Flora Pop. Dacă nu le-ați ascultat acum e șansa voastră:
https://karpovnotkasparov.bandcamp.com/track/nothing-is-as-healing-as-the-human-touch-floras-edit
https://omeletteofficial.bandcamp.com/track/with-a-rose-with-a-fire-floras-version
Ce mă bucură este că am reușit să le fac lipeala cu Serghei Chiviriga tovarășul meu regizor cu care au lucrat la minunăția de Mechanical Turk.
Ce se întâmplă când o trupă trece la următorul nivel? Oare asta înseamnă compromis sau experiență și țeluri? Valeriu și Edi au jucat șah pe aceeași scenă cu Altin Gun, GusGus & Underworld. De ce să nu își dorească mai mult? Așadar noul EP, Memory este lansat de labelul Disco Halal al lui Moscoman. Și dacă nu exista pandemia knotk ar fi trebuit să ajungă acolo unde nici o trupă românească nu va ajunge: să deschidă pentru MGMT, Empire of the Sun și RIP – Daft Punk (cu care au fost și comparați de presa franceză).
De ce nu merită și ei să aibă hituri de vară, de cocktail party la Ibiza? Muzica lor a fost difuzată de BBC și a ajuns în Rolling Stone. Este momentul potrivit să menționăm că knotk au o relație specială cu remixurile. Valeriu îmi spunea că reputația lor a crescut considerabil de când remixul lui Mehmet Aslan a devenit viral. EP-ul Memory Remixes nu face excepție și conține bijuterii de Damian Lazarus și Shubostar.
Deci, cântecele de pe noul material nu sunt mai puțin despre jocuri și strategii de șah și chiar dacă este o direcție mai asumată de electro-pop, compromisuri conceptuale nu există.
Te întreb așadar Mihai Dinu, când îi vom auzi pe baieți pe EuropaFM? Curând? Niciodată? Tu ce pariu faci cu destinul?
EP-ul este deschis de contagioasa Memory. Care are un riff cursiv de sintetizator și o melodie orientală pentru bellydancing. Vocea lui Valeriu este mieroasă și invită la dans și tăvăleală, în ce ordine preferați.
Instrumentala Les Pions Sont l’Âme du Jeu pe ce altă parte este cântecul de suflet, de promenade și povești nocturne. Tot în câmpul electro dar cumva către latura senzuală a francezilor Air și M83.
Dacă vă întrebați ce ar face Valeriu și Edi la disco, răspunsul este Except for Bears. Să vină discobolul și luminile stroboscopice pentru că coloana sonoră este deja compusă.
Memory (instrumental) ne arată potențialul compoziției pentru reclame la limonadă și cocktailuri non-alcoolice.
Pentru că nu se putea fără orgasm, Fool’s Mate încheie acest extended play jucăuș și senzual pe o notă (nu de plată) – cere mai mult. Șahul și sexul funcționează cel mai bine în doi. Parcă și George Michael a zis asta, nu?