Radiohead, de la furt la revoluție digitală. Radiografie în trei piese
Știu că-i frustrant să prezinți o trupă de o asemenea anvergură, în numai 3 piese. Dar este și o joacă și până la urmă poveștile lor sunt interesante.
Nu-s teribil de prieten, dar măcar atât am învățat în tot timpul ăsta cât am ascultat muzică: să știu ce are sau nu valoare, chiar dacă mie nu-mi place. Așa că, aseară, răsfoind discografia lor, m-am lovit de niște piese care, cel putin pentru mine, au fost niște borne.
Creep
Încep cu ea nu pentru ca-i cea mai cunoscută sau pentru că este primul single. Ci, pentru că are o controversă în spate. Inițial piesa nu a prins, asta întâmplându-se în ’92, însă după relansare ea a devenit hitul major al formației. Un hit atât de puternic încât punea în umbră celelalte piese ale trupei. Soluția formației a fost una radicală, o lungă perioadă de timp au eliminat-o din concerte. Dar controversa nu vine de aici. Vine de la piesa însăși. Inițial ea a fost creditată ca fiind a lui Yorke. În timpul înregistrărilor, cei doi producatori, Seana Slade și Paul Kolderie, au simțit ceva și au vrut să se asigure că piesa nu-i un cover. Cu toate astea, asemănările cu The Air That I Breathe, o piesă din ’73 a trupei The Hollies, a adus trupei un proces frumușel, unde și-a furat-o cu mare grație. Astfel, pe lângă Yorke, la compoziție sunt acum creditați cei care au compus The Air That I Breathe, adică Albert Hammond și Mike Hazlewood. Frumuseațea acestei situații stă în faptul că originalul The Air… nu-i aparține formației de The Hollies ci lui Albert Hammond, care a inclus piesa pe albumul său din ’72, It Never Rains in Southern California. Adevărul este că pe Creep se folosește o progresie armonică existentă pe strofa de la The Air…. Cu toate astea, nimic nu-i va diminua forța, explozia și intensitatea iar versurile “I’m a creep/I’m a weirdo” pot rămâne emblema unei generații.
Lucky
Înainte de a fi parte a albumului OK Computer, Lucky a făcut parte dintr-o compilație numită The Help Album. Unul dintre acele albume, scoase pentru cauze umanitare, în cazul de față, încasările au mers către copiii din Bosnia Herzegovina. Piesa a fost înregistrată în plin turneu de promovare al celui de al doilea album Radiohead, The Bends, la insistențele lui Brian Eno. Timpul de înregistrare a fost unul record, 5 ore. Încărcătura emoțională, scopul pentru care au înregistrat-o, rapiditatea cu care piesa a fost produsă i-au facut pe membrii Radiohead să afirme că este “cel mai puternic cântec” compus de ei până atunci. Compilația The Help Album are câteva puncte de interes, un cover după The Beatles, Come Together, cântat de un supegrup format din Paul McCartney, Noel Gallagher, Steve White, Paul Weller, Steve Cradock și Carleen Anderson, o apariție discretă a lui Johnny Deep împreună Kate Moss (tovarăși la acea vreme) pe piesa Oasis, Fade Away sau prima înregistrare făcută de Manic Street Preachers după disparitia lui Rickey Edwards, Raindrops Keep Falling On My Head.
Jigsaw Falling Into Places
Sau revoluția digitală. Faptul că pe 10 octombrie 2007 mă aflam la Londra a amplificat senzația asta de special. In Rainbows s-a lansat pur si simplu la download pe modelul pay what you want., iar radiourile britanice pe care le ascultam atunci Virgin, Radio1 erau pur și simplu extaziate. Modelul ăsta de lansare era menționat nu numai de animatorii celor două radiouri, ci și în jurnalele de știri. Nu mi-a fost dat să aud o prezentare de album și apoi de piesă într-o asemenea manieră. Oamenii ăia îți dădeau senzația că ești parte la istorie, reușeau să te facă părtaș unui eveniment unic, să-ți dea senzația că numai ție îți vorbesc, și toate pentru ce? Pentru că o trupă de rock (notorie) își lansase într-un alt mod albumul. După lansarea asta neconvențională, In Rainbows a apărut și pe suport fizic la sfârșitul anului. In Rainbows avea nevoie de o astfel de lansare pentru a contrabalansa plecarea trupei de la EMI, câtre label-ul independent XL Records. Jigsaw a fost primită de critică așa cum vă spuneam mai sus, însă niciodata nu vom afla care era soarta ei dacă avea parte de lansarea clasică.
foto by Nitin Vadukul